| |
|
|
| |
 | جلد 4, شماره 1 - ( بهار 1381 ) |  | |
| |
 | مقایسة اثرات اسیدهای چرب امگاـ3، ویتامین C و تجویز توأم آنها روی لیپوپروتئینها، آپو A-I و آپو B در هیپرلیپیدمی | |
![[English Abstract]](templates/tmpl_darkblue/images/en.gif) | | نويسندگان: دكتر فرزاد شیدفر *، دكتر سیدعلی كشاورز، دكتر محمود جلالی، دكتر سید رضا میری، دكتر محمدرضا اشراقیان، دكتر شهین یاراحمدی، دكتر فریدون سیاسی | | * - گروه تغذیه و بیوشیمی، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكی تهران | | نوع مطالعه: پژوهشی | | | چکيده مقاله: | | مقدمه: هیپرلیپدمی در بیماران قلبی ـ عروقی بر اهمیت زیادی است. اسیدهای چرب امگاـ3 اثرات بارزی بر كاهش تریگلیسیرید، ترومبوز و آریتمی دارند اما باعث افزایش LDL و آپو B میشوند. با توجه به اینكه ویتامین C باعث القای گیرندههای LDL كبد و كاتابولیسم ذرات LDL میشود، این مطالعه با هدف به كارگیری توأم اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین C برای كاهش LDL، آپو B و بهبود سایر لیپیدهای خون، و همچنین مقایسة آن با اثرات هر كدام از این مكملها به تنهایی، انجام شد. مواد و روشها: این كارازمایی بالینی تصادفی دوسوكور بر روی 68 بیمار با هیپرلیپیدمی (كلسترول تام و تریگلیسیرید بیش از mg/dL 200) صورت پذیرفت. افراد به طور تصادفی به 4 گروه دریافت كنندة 500 میلیگرم ویتامین C، یك گرم امگاـ3، 500 میلیگرم ویتامین C + یك گرم امگاـ3 و شاهد تقسیم شدند و به مدت 10 هفته این مكملها را مصرف كردند. نمونههای خون ناشتا در شروع و پایان هفتة دهم گرداوری گردید. TG، TC، LDL، HDL سرم به روش آنزیمی، آپو A-I و B به روش ایمونوتوربیدومتری و ویتامین C خون به روش كالریمتری محاسبه شد. الگوی مصرف مواد غذایی، وضعیت اقتصادی اجتماعی و آنتروپومتریك نیز در این فاصله بررسی و تغییر معنیداری طی مطالعه ملاحظه نشد. برای آنالیز آماری از آزمون t، ANOVA، آزمون كای دو و آنالیز واریانس برای اندازهگیری متعدد استفاده شد. یافتهها: افزایش معنیداری در مقدار ویتامین C خون در گروه ویتامین C (001/0=p) و ویتامین C + امگاـ3
(02/0=p) در پایان هفتة دهم نسبت به شروع مطالعه وجود داشت. TG سرم در پایان هفتة دهم در گروه امگاـ3، كاهش معنیداری در مقایسه با گروه شاهد (013/0=p) و در مقایسة با ابتدای مطالعه (002/0=p) داشت. در گروه ویتامین C در پایان هفتة دهم كاهش معنیداری در كلسترول تام (004/0=p)، آپو B (005/0=p) و كاهش در apo A-I/apo B
(05/0=p) نسبت به ابتدای مطالعه و افزایش معنیداری در مقدار ویتامین C خون نسبت به گروه شاهد (01/0=p) وجود داشت. در گروه امگاـ3 میزان تریگلیسرید به HDL و apo B نسبت به ابتدای مطالعه كاهش معنیداری (به ترتیب 04/0=p و 05/0=p) داشت و تریگلیسیرید به HDL در همین گروه در انتهای مطالعه نسبت به گروه شاهد به طرز معنیداری پایینتر بود (04/0=p). در تمامی گروهها و در كل مطالعه میزان HDL، apo A-I، LDL/HDL و LDL تغییر معنیداری نداشت. نتیجهگیری: اگرچه مصرف توأم اسیدهای چرب امگاـ3 و ویتامین C تأثیر مفیدی بر پروفایل لیپیدی بیماران هیپرلیپیدمی نداشت، مقدار یك گرم اسید چرب امگاـ3 خالص، به مدت 10 هفته، مادة مغذی مؤثری برای كاهش TG و تری گلیسیرید به HDL در افراد هیپرلیپیدمی است، بدون آنكه باعث افزایش LDL و آپو B شود. همچنین مقدار 500 میلیگرم ویتامین C در بیش از ده هفته احتمالاً باعث كاهش معنیدار كلسترول تام و آپو B در افراد هیپرلیپیدمی در مقایسه با گروه شاهد میشود.
| | | واژههاى کليدى: اسیدهای چرب امگاـ3،ویتامین C،تریگلیسیرید،HDL،آپولیپوپروتئین B،هیپرلیپیدمی | |
| متن کامل [PDF 316 kb] | | | | |
| |
| |
| |
| |
| |